Simon Ilincev, který dosáhl 45 IB bodů a nyní dokončil rok a půl studia, nám vypráví o svých zkušenostech studenta informatiky na Cornellově univerzitě v USA.
1. Z Prahy do Ithacy v New Yorku, pověz nám o tom, jak ses zabydlel v životě studenta Cornellu.
Cesta z Prahy na sever státu New York trvá více než 30 hodin, takže prvním krokem bylo hodně cestování! Ale jakmile tam dorazíte, život je opravdu příjemný a Cornell vám se zabydlováním hodně pomohl díky orientačnímu týdnu pro prváky. Každý den probíhal program, našla jsem si blízké přátele, zapojila se do klubů a spolků a celkově se zabydlela v novém bydlišti (všichni prváci bydlí v univerzitních bytech v kampusu – k tomu slouží 20-30 obrovských budov).
Rozhodně to byla změna, když jsem se o sebe musela plně starat a byla jsem tak daleko od domova. Ale univerzita mě opět velmi podpořila a měla jsem štěstí na podobně smýšlející spolubydlící z oboru informatiky. Navíc jídlo (pro mě velmi důležité!) je úžasné… Cornell je v první desítce v zemi, co se týče studentského stravování, má asi deset jídelen, nově postavené budovy na úrovni pětihvězdičkových hotelů, tucet kaváren s kreditem na útratu… zkrátka velký výběr.Co se týče počasí – tam se tolik nezměnilo, počasí je podobné jako v Praze. A plná krásných scenérií! Máme tu soutěsky, stezky, po kterých se chodilo při orientaci, a dokonce i velká jezera rozesetá po kampusu.
2. Jaké byly hlavní rozdíly, akademické i společenské, mezi Park Lane (IB) a Cornellovými kurzy pro 1. ročník?
Z akademického hlediska jsem si všiml, že v prvním ročníku bylo více laboratorních prací než na Park Lane.Účastnil jsem se týdenních diskusí vedených studenty magisterského studia pro více tříd a několik z nich se protáhlo na 2-3 hodiny v kuse.Navíc jsem zjistil, že studijní plán je neuvěřitelně flexibilní – mohu si vybrat téměř všechny předměty. Můj obor (informatika) má samozřejmě řadu požadavků, které musím splnit, a to 4 stanovené předměty a 10 volitelných předmětů.Téměř polovina celkových požadavků k absolvování je však obecněji inženýrsky nebo prostě studijně zaměřená, takže jsem si zapsal předměty jako Elementární perština, Optimalizační výzkum a Horská cyklistika.
A pak, neříkejte to Cornellovi, ale… zjistil jsem, že můj první rok na univerzitě byl jednodušší než Y13 IBDP! Možná na vrub mnohem menšímu počtu velkých projektů a přihlášek na vysokou školu. Nebo kvůli rozdílu v rozvrhu – podle toho, co si vyberu, můžu mít jen jednu hodinu denně!
3. Jak se žije a studuje v USA ve srovnání s Českou republikou?
V různých univerzitních kampusech ve Státech, a dokonce i uvnitř nich, jsou docela rozdílné zkušenosti. Ale když budu mluvit konkrétně za sebe a Cornell: za prvé, Cornell je takzvané „univerzitní město“, které se tak jmenuje proto, že právě zhruba polovina obyvatel jsou vysokoškoláci (je nás ~25 000). To znamená, že mohu – a také to dělám!
– chodit všude pěšky, i když možná jen proto, že veřejná doprava není zdaleka tak dobrá jako v Praze.Celkově je kampus jako vlastní mini město; velmi kompaktní, příjemné na procházky s parky a zahradami a plné lidí, které pravidelně poznávám, což mě docela těší.Jsem velmi spokojená s místem, kde jsem na univerzitě zakotvila.
4. Čemu se na vysoké škole věnuješ kromě studia?
Zapojil jsem se do všech možných programů! Nejvíce vyniká „studentský projektový tým“ za kredity, ve kterém jsem a který se jmenuje Cornell Digital Tech & Innovation. Je v něm asi 80 studentů, kteří pracují v 7-8 týmech na různých softwarových produktech, a je pro mě výborným zdrojem přátelství a profesního rozvoje.
První tři semestry jsem pracoval jako vývojář na CoursePlanu, nástroji, který pomáhá studentům bakalářského studia sledovat jejich postup k dokončení studia, a od příštího roku budu „vedoucím vývojářem“ celého projektového týmu.
Také jsem spoluzaložil podnikatelský klub Armada, který sdružuje technické podnikatele, kteří každý týden pracují na projektech.V rámci něj jsme získali přes 100 000 Kč, odpadli nám lidé a vyhráli jsme půl tuctu pitch soutěží.
A co víc, na základě svých zkušeností s vedením Hack Clubu na Park Lane jsem se podílel na výuce předmětu „Trendy ve vývoji webových aplikací“ na Cornellu, kde studuje ~40 studentů softwarového inženýrství. Také jsem učil češtinu v Centru jazykových zdrojů a na oplátku mi pomáhali s mou mandarínštinou.
A konečně spousta každodenních společenských aktivit, jako je bruslení, hraní deskových her, nebo dokonce návštěva alpakových farem!
5. Kdybyste mohl dát studentům IB nějakou radu, jakou by měla? Mohlo by se to týkat přihlášek na univerzitu nebo studia IB.
– Miřte vysoko a nechoďte vždy na jistotu – můžete dosáhnout více, než si myslíte!
– Najděte si předmět, který vás baví a který vám pomůže v budoucnosti.
– Nepovažujte učení za povinnost, ale za zdroj intelektuální stimulace; takový způsob myšlení udělá při studiu zázraky.
– Na univerzitě se pak věnujte dobrovolnictví, přihlašujte se na stáže, hledejte nové lidi a celkově objevujte + zkoušejte nové věci!
– Univerzitám v USA velmi záleží na budování komunity, proto se aktivně zapojte do školních aktivit, mimoškolních aktivit, soutěží apod.
6. Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Hodlám se držet svého maturitního citátu z Park Lane, tj. učit se dál, jako bych žil věčně, ale žít, jako bych zítra umřel. Takže pokračující důraz na studium, ale prokládaný mnoha dobrodružstvími a krásnými vzpomínkami. V širším měřítku se těším na letní stáž v Bay Area u Googlu a plánuji strávit několik let v oboru po ukončení studia, než se případně pustím do vlastního startupu v oblasti vzdělávacích technologií/produktivity.
7. Je něco, co ti doma / ve škole / v Praze chybí?
Rodina a přátelé! Jsem strašně rád, že jsem se vrátil na zimní prázdniny a můžu se všemi trávit čas, stejně jako mít svobodu se pohybovat a trochu cestovat.