V hodinách přírodovědy v 5. třídě jsme se věnovali fascinujícím oblastem sil a materiálů. Prostřednictvím kombinace praktických pokusů, poutavých aktivit a diskusí vedoucích k zamyšlení děti zkoumaly principy pohybu, gravitace, tření a vlastnosti různých materiálů a látek.
Některé z těchto úkolů zahrnovaly:
– návrh padáku pro společnost Super Skydiving Company
– pomoc místnímu supermarketu při třídění různých materiálů, které se záhadně promíchaly
– chemické reakce: Co se stane, když smícháme sodu bikarbonu a ocet?
– hledání nejlepšího materiálu pomocí testování vlastností materiálů
V 5. třídě se v přírodních vědách nejedná pouze o osvojování faktů a čísel, ale o rozvíjení základních dovedností, které přesahují rámec třídy. Do popředí se dostává týmová práce, protože děti se učí spolupracovat na pokusech napříč ročníky a také sdílet nápady a společně řešit problémy. Získaly neocenitelnou lekci, že pokrok často vychází z kolektivního úsilí a různých pohledů na věc.
Samostatnost je podporována příležitostmi k samostatnému zkoumání a objevování. Žáci jsou povzbuzováni tak, aby kladli otázky a hledali odpovědi, čímž získávají sebedůvěru k samostatnému hledání poznatků a vytvářejí si základy pro celoživotní lásku k učení. Řešení problémů se stává druhou přirozeností, protože žáci se potýkají se scénáři z reálného světa a využívají své vědecké znalosti k překonávání překážek a hledání kreativních řešení.
V pátém ročníku není naše výuka jen o získávání znalostí, ale také o výchově ke zvídavé mysli, podpoře spolupráce a posilování příští generace inovátorů.
Ruth Prendergast
Třídní učitelka 5. ročníku